6. 2017: Belle felnő
Ugyan
a Disney stúdió csodálatos rajzfilmjeivel szerzett világhírnevet, valójában az
50-es évek óta gyártott élőszereplős filmeket is (az első a 1950-ben megjelent
Kincses sziget volt). Mivel a világ folyton változik, és az egyes történeteket
érdemes időről időre újra elmesélni, egyáltalán nem meglepő, hogy egy ponton
elkezdték saját rajzfilmjeiket előszereplős filmmé konvertálni.
A
2017-es Szépség és a Szörnyeteg egyértelműen és látványosan az 1991-es rajzfilm
feldolgozása, mégsem egyszerű másolata. Az egész film annyival szebb,
gazdagabb, kidolgozottabb, hogy egyértelmű, milyen sok energiát fektetett bele
a teljes alkotói gárda. Nem egyszerűen arról van szó, hogy betömködték a
történet kátyúit,[1]
hozzácsaptak néhány extra dalt, és az egészet meglocsolták egy nagy adag
elképesztően szép CGI-vel.[2] Megtartották,
hogy az átok büntetés a herceg saját tetteiért, a feloldása határidős, az
átoktörés módja pedig továbbra is belső feltétel. Eközben visszatolták a
fókuszt a női felnövéstörténet irányába, és a férfi oldalát közelebbről
bemutatva ki is egyensúlyozták az elbeszélést. Ezzel pedig sikeresen
kiteljesítették az eredeti történetet.
Belle:
apuci pici lányából felnőtt nő
Maurice,
a művészlelkű órásmester a feleségével is végző pestisjárvány elől menekítette leányát
a nyüzsgő Párizsból a lassú, vidéki élet biztonságába, és azóta is féltve óvja
gyermekét. Imádom, hogy Belle önállósodásának saját zenei témája van,
amely végigvonul az egész filmen – olyannyira, hogy ez lett a filmhez
kapcsolódó sláger is.
1. A dallamot először Maurice-tól halljuk: hogyan tarthat örökké egy pillanat? („Mind, ami múlna, hogy lesz örök?”)
2. Később ugyanez a dallam kúszik be észrevétlenül, amikor Belle kiváltja apját a Szörny börtönéből.
– Nincs semmi baj. Most menj! Éld az életed! És felejts el…
– Mégis hogyan? Te tettél azzá, aki
vagyok!
– Szeretlek, Belle. Nem kell félned.
– Én is szeretlek, Papa. És nem félek – feleli a lány, majd kilöki apját a folyosóra, és magára zárja a börtön ajtaját.
3. Amikor a szolgák saját reményeikről énekelnek, Belle az apjától tanult dallammal csatlakozik be: „[tegnap még ártatlan voltam és magabiztos, ma bölcsebb, de bizonytalanabb]”. Hát igen, minél többet tudunk, annál inkább rájövünk, hogy korántsem tudunk mindent…
4. Amikor a Szörny elviszi Belle-t a malomba, Belle önállóan énekel egy versszakot a gyermekkor elmúlásáról.
„Visszanézni könnyű, távolodnom fáj, // Hiszen a gyerekkornak vége, nincs már.”
5. Amikor utoljára visszakapjuk a dallamot, Belle már felnőtt nő. Ismeri a veszélyeket, a bizonytalanságot, és bár fél, mégis vállalja a kockázatot. A felnőttség nem felelőtlen ugrás az ismeretlenbe, hanem a bizonytalan végkimenetel tudatos felvállalása.
– Mindig próbáltam megvédeni a kislányomat. Óvtalak. Túlzottan.
– [Én megértem]. … Akkor segítesz nekem?
– Ez veszélyes!
– Igen. [Igen,] az.
– Szeretlek, Belle. Nem kell félned.
– Én is szeretlek, Papa. És nem félek – feleli a lány, majd kilöki apját a folyosóra, és magára zárja a börtön ajtaját.
3. Amikor a szolgák saját reményeikről énekelnek, Belle az apjától tanult dallammal csatlakozik be: „[tegnap még ártatlan voltam és magabiztos, ma bölcsebb, de bizonytalanabb]”. Hát igen, minél többet tudunk, annál inkább rájövünk, hogy korántsem tudunk mindent…
4. Amikor a Szörny elviszi Belle-t a malomba, Belle önállóan énekel egy versszakot a gyermekkor elmúlásáról.
„Visszanézni könnyű, távolodnom fáj, // Hiszen a gyerekkornak vége, nincs már.”
5. Amikor utoljára visszakapjuk a dallamot, Belle már felnőtt nő. Ismeri a veszélyeket, a bizonytalanságot, és bár fél, mégis vállalja a kockázatot. A felnőttség nem felelőtlen ugrás az ismeretlenbe, hanem a bizonytalan végkimenetel tudatos felvállalása.
– Mindig próbáltam megvédeni a kislányomat. Óvtalak. Túlzottan.
– [Én megértem]. … Akkor segítesz nekem?
– Ez veszélyes!
– Igen. [Igen,] az.
Az,
ahogy az apjától hallott zenei téma végigkíséri Belle felnövését,
összekapcsolja a folyamat egyes lépéseit. Ezzel összhangban a rózsa is
visszakapta eredeti funkcióját: ismét a szülő–gyermek kapcsolat szimbóluma
lesz. Belle a városba induló apjától egyetlen szál rózsát kér ajándékba, ahogy
korábban is tette minden út előtt, utolsó beszélgetésükkor pedig azzal búcsúzik
apjától és gyermekkorától, hogy visszaadja neki a gyermekkorát jelképező, rózsa
alakú csörgőt.
Átok
és rabság
Az
1991-es verzióhoz hasonlóan az átok itt is saját kegyetlensége miatt sújtja a
herceget. A megváltáshoz meg kell tanulnia szeretni, és el kell érnie, hogy
viszontszeressék. De ugyan ki tudna megszeretni egy szörnyet? Ezzel
visszaérünk oda, ami miatt itt SEM egyszerű Stockholm-szindrómáról van szó: a
Szörny nem felületesen és néha figyelmes Belle-lel, hanem őszintén meg akar
változni, legalább annyira Belle, mint saját maga miatt. Nem mellesleg éppen
ezért lesz az első kapcsolódási pont közte és Belle között az, amikor a lány
ráhibáz a Szörny központi témájára: saját szívtelenségére.
– Olyan szívtelen vagy, miért nem
engedsz elbúcsúzni az apámtól? Az örökkévalóság megvár.
Ha
nem lett volna elég pocsék a Szörny bemutatkozása reménybeli megmentője előtt,
a történet gyorsan rátesz még két lapáttal: előbb, mikor a Szörny vacsorázni
invitálja Belle-t, aki ezen érthető módon felháborodik („Foglyul ejtettél és
most vacsorázni akarsz velem? Elment az eszed?”) – ami viszont az
indulatkezelési gondokkal küzdő Szörnyet akasztja ki; majd vacsora után, a
farkasokkal való harc során megtekinthetjük a Szörny legbrutálisabb,
legállatiasabb oldalát. És ezt látva Belle mégsem menekül el, hanem visszaviszi
a Szörnyet a kastélyba – ahonnan épp pár perce dobták ki, vagyis valójában
semmi nem kötelezi erre, csak a saját becsületessége.[3]
Innentől sokkal inkább saját adott szava miatt fogoly a kastélyban, mint
bármiféle valós akadály miatt, így vállalva a felelősséget korábbi tettéért
(ígéretéért).
Belle-ről
az első perctől fogva tudjuk, hogy nemcsak olvasott, hanem okos, logikusan
gondolkodik, és jó problémamegoldó – ez jelenik meg abban, ahogy feltalálja a
mosógépet, vagy ahogy a tányérból ivással hidalja át a Szörnnyel való közös
étkezés nehézségeit. Így nem csoda, hogy hamar rájön: a kastély lakóit
valójában szörnyű átok sújtja – nemcsak a Szörnyet magát, hanem egész háza
népét. És minthogy a film egyik központi témája a felnőttség, amihez pedig
szorosan kapcsolódik a felelősségvállalás, röviden az is szóba kerül, megérdemlik-e
szerencsétlen szolgák, hogy urukkal együtt bűnhődjenek. Ugyan lehet azon
vitatkozni, hogy egy kora újkori Franciaországban a cselédségnek mekkora
befolyása lehet a fiatalúr lelki fejlődésére, ők maguk határozottan felelősnek
érzik magukat.
– De miért ennyire fontos nektek?
– Mindig is mi gondoskodtunk róla.
– De megátkozott titeket! Miért? Nem tettetek semmit!
– Éppen ez a baj, kedvesem. Tudod, mikor a gazda édesanyja meghalt, és a szívtelen apja azt a szegény ártatlan gyermeket elkezdte saját képére formálni, semmit se tettünk.
– Mindig is mi gondoskodtunk róla.
– De megátkozott titeket! Miért? Nem tettetek semmit!
– Éppen ez a baj, kedvesem. Tudod, mikor a gazda édesanyja meghalt, és a szívtelen apja azt a szegény ártatlan gyermeket elkezdte saját képére formálni, semmit se tettünk.
Belle
ezzel a felelősségvállalás egy újabb aspektusával ismerkedik meg, és ezzel is
közelebb kerül a felnőttséghez. De még hátravan, hogy felelősséget vállaljon
saját érzelmeiért is. Ami persze nem könnyű feladat, főleg nem olyan,
szorult helyzetben, ahol nincs lehetősége leválogatni, melyik érzése a sajátja,
és melyiket érzi külső nyomásra. Ez újabb érv a Stockholm-szindróma-elmélet
ellen, hisz a Stockholm-szindróma esetében a kiszolgáltatott helyzetben
összekeverednek az érzelmek, itt pedig nagyon is konkrétan felhívják a
figyelmet arra, hogy ilyenkor nem lehet az érzelmeket pontosan
felmérni.
– Bizonyára bolondság abban bíznia egy
ilyen szörnynek, hogy egy nap talán elnyeri a szívedet?– Nem tudom.
– Tényleg? [Tudnál itt boldog lenni?]
– Lehet boldog az, aki nem szabad?
Ez
lesz az a jelenet, amely visszatereli figyelmünket az átokra és annak
feloldására. Ha a Szörny azt akarja, hogy szeressék, meg kell adnia a
lehetőséget ennek az ellentétére is: hogy magára hagyják. Ezért kell elengednie
Belle-t. És ez az, ami kézzel foghatóan bizonyítani fogja, hogy sikerült
megtanulnia szeretni, törődni, elfogadni, és elengedni.
Belle
távozásakor, mint egy váratlan virág, a herceg valódi
zenei témája is kisarjad az addig fagyott földből. Vele kapcsolatban eddig csak
a rózsa, az átok, a Szörny témáját hallottuk, először a film legelején, majd az
átok megvalósulásakor, később pedig ugyanez csendült fel vészjóslóan, mikor
Maurice először a kastélyba lépett. Most is ez a téma indul el, de valahogy
megakad, átalakul, és felhangzik az Evermore. Így végre a romantikus
zenés film férfi főszereplőjének is lesz saját zenei témája, ami sokkal
kiegyensúlyozottabbá teszi a mű egészét.
Empátia,
felelősségvállalás, egyensúly
A
Disney 2017-es Szépség és a Szörnyetege megtartott mindent, amitől jó volt az
1991-es változat, és kiegészítette a történetet ezer részlettel, amitől szebb
és emberibb lett. Belle nem egyszerűen szép és okos és empatikus. Fiatal nő,
aki a saját útját keresi. Megőrzi az otthon tanult értékeket, és
ezekkel felvértezve lép ki a világba és talál rá saját magára. Mindeközben
ugyanezen értékek gyógyító erővel hatnak majd azokra, akikkel
találkozik, ezeknek hála lesz képes begyógyítani a herceg összetört szívét, és
újra megtanítani másokkal törődni (amennyiben a herceg a vég előtt a szolgáktól
is bocsánatot kér, amiért magával rántotta őket, és nem adhat nekik
feloldozást). Persze ehhez arra is szükség van, hogy a herceg vissza akarjon
változni. A Szörnyeteget csak akkor mentheti meg Szépség, ha ezt a
Szörnyeteg is akarja, és együtt dolgoznak a happy endért.
Az
ellenpont
A
gyógyulni akarásra lesz remek ellenpélda Gaston személye. Fiatal,
jóképű, erős és hatalmas – mégis többször elhangzik vele kapcsolatban, hogy
talán mégis inkább ő a szörnyeteg és nem más. (Ezen a ponton eszembe jut A
Notre Dame-i toronyőr egyik sora: „Ki itt a szörnyeteg, ki
itt a szent?”). Látszólag mindene megvan, mégsem
tud hatékonyan udvarolni Belle-nek, mivel nem lehetséges társat lát benne,
hanem vadásztrófeát (hasonlóan ahhoz, ahogy a 2014-ben Vincent Cassell
által megmintázott herceg viszonyult saját feleségéhez és az arany sutához).
Nárcisztikus alkat, és nemcsak azért, mert a tükörnek nagyobb elánnal udvarol,
mint Belle-nek: a látszat minden helyzetben fontosabb számára, mint az,
mi van a háttérben. Belle azért kell neki, mert ő a leggyönyörűbb, vagyis a
legjobb, és neki mindenből a legjobb jár – miközben a varrólányokat
megveti, amiért csak a tetszeni vágyás érdekli őket. Elindul Maurice-szal
megkeresni a kastélyt, hogy mindenki lássa, milyen segítőkész, de hamar
kiderül, hogy hátsó szándékok vezérelték. Amikor szembesítik vágyai
lehetetlenségével, erőszakos lesz: Maurice-t kétszer is megpróbálja megölni
(egyszer az erdőben, egyszer az elmegyógyintézetbe záratással), majd a szörnyet
is háromszor hátbalövi. És soha nem merül fel benne, hogy ez bármilyen
szempontból problematikus lenne.[4]
Gaston
az, akinek soha nem kellett felelősséget vállalnia erőszakos tetteiért.
Sem a varrólányok sárral való lefröcsköléséért, sem Belle veteményeskertjének
összetaposásáért, sem a Maurice elleni gyilkossági kísérletekért. A végső
összecsapásban a Szörny is megkíméli az életét. Persze nem sokra megy ezzel,
amennyiben, egy (állítólag) ír közmondást idézve: „Isten nem kocsmáros, hogy
minden héten elszámoljon – de adós ritkán marad.” Amikor Gaston utoljára
hátbalövi a Szörnyet, a lövés hatására bedől a falrész, amelyen áll, ő pedig a
mélybe zuhan – ezzel, a Disney jó szokása szerint, levéve az antagonista
megbüntetésének terhét a jó erőit képviselő főhősök válláról.
Mese
a törődés gyógyító erejéről
A
Szépség és a Szörnyeteg mindenek felett ez: mese. Egy olyan mese,
amelynek központjában nem a jó és a rossz harca van, hanem a felnőtt életért
folytatott küzdelem. Belle-nek és a Szörnyetegnek egyaránt meg kell
küzdenie azért, hogy elszakadjanak a múlt berögződéseitől, fájdalmaitól, hogy
saját tetteikért és érzelmeikért felelős felnőttekként együtt építsenek új
életet. Belle törődése tereli vissza a Szörnyet elveszett emberségéhez,
ugyanakkor a Szörnyeteg is segít Belle-nek megismerni múltját és megbékélni
vele. Ez az, amiben a 2017-es változat sokkal többet ad, mint akár a 18.
századi eredeti, akár az 1991-es előzmény. Már nemcsak a női függetlenedésről
vagy az elsősorban női erényként azonosított empátia erejéről szól, hanem az
egymással való törődés fontosságáról – és hogy ez milyen fontos része a
felnőtt életnek, nemtől függetlenül.
[1] Köztük:
-
jó
érzékkel elkenték, hány éve tart az átok, és mikor hullik le az utolsó
rózsaszirom;
-
beemeltek
egy olyan kitételt az átokba, hogy a környékbeli lakosok megfeledkeztek a
kastély létezéséről is;
-
pontosították,
mennyi időt tölt Belle a kastélyban (pár napot);
-
megmagyarázták,
hogyan lehet a kastély körül látványosan tél.
[2] Külön elismerést érdemel
Dan Stevens teljesítménye, aki ennek megfelelően a film nagy részét
izmosított-magasított, szürke CGI-gúnyában tolta végig, többnyire a visszafelé
hajló boka látványát keltő rugós cipőben, ugyanígy táncolva végig Emma
Watsonnal a báli jelenetet, az egyes jelenetekhez tartozó arckifejezéseket
pedig külön vette fel a vizuális effektesekkel.
[3] Belle a kastélyban
betöltött státuszáról pedig tapintatosan nem beszélünk többet.
[4] Az, hogy ha ő kap be egy
átkot egy tündértől, sikerül-e valaha magába szállnia, azért nem merül fel,
mert ez egy mese, Gaston pedig nem valós személy, hanem a herceg ellenpontja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése