2020. március 15., vasárnap

A Szépség és a szörnyeteg mint női felnövéstörténet (5)


5. 1991 és 2017 között
1997: A szépész és a szörnyeteg
Ennek a változatnak inkább csak a címe és néhány képi vagy forgatókönyvi eleme idézi a Szépség és a szörnyeteget. Inkább A muzsika hangjára emlékeztet, amennyiben A dadust ráeresztik Sztálinra: Joy, a nagyszájú, életvidám, New York-i kozmetikus Szlovéciába utazik, hogy ott a „Szörnynek” csúfolt diktátor gyermekeinek nevelője legyen. Ugyan tévedésből, de teljesen önszántából megy oda, és teljesen önként is távozik, amikor Borisszal összevesznek. Joy a történet elejétől a végéig egészen felnőttes. Borisz az, aki a Disney-rajzfilm Szörnyetegéhez hasonlóan komoly változáson megy át: eredetileg csak felvilágosultnak akar látszani, hogy népszerűbb legyen, idővel azonban, ahogy Joytól (és saját gyerekeitől) empátiát és életörömöt tanul, megnyílik a lehetőség, hogy valóban jó vezető váljék belőle.
2006: A malacorrú lány
A 2006-os Édes kis malackám ismét nagyot fordít a történeten. A malacorrú Penelope születése óta a nemesi villába zárva várja, hogy valaki a saját fajtájából elfogadja őt, úgy, ahogy van, feltétel nélkül. Miután szerelme, a közember Johnny nem törheti meg az átkot, megszökik otthonról, és kinyílik előtte a világ, malacorr ide vagy oda. Az átkot sem más töri meg, hanem ő maga, amikor végre megtanulja szeretni és elfogadni saját magát.
A Szépség és a szörnyeteghez hasonlóan ez is a felnőtté válás története. Megvannak benne az eredeti mese legfontosabb elemei: az önállóság iránti vágy; a szülői ház elhagyása; illetve a saját döntések, és ezek minden következményének felvállalása. Az átoktörés módja a Disney-rajzfilmhez hasonlóan itt is belső feltétel: az elfogadás. Itt éppen ez határozza meg a cselekményt: a szereplők (tévesen) azt hiszik, az átoktöréshez külső szertartásra (házasságra) van szükség, holott valójában a belső változást kell elérni. A Disney-rajzfilmben a Szörnyetegnek meg kell tanulnia szeretni valakit, itt pedig valakinek kell megszeretnie Penelopét (ahogy a korábbi Szépség és a szörnyeteg-változatokban valakinek kellett feleségül mennie a Szörnyeteghez). Ez a valaki pedig, korszakalkotó módon, ő maga lesz. Ez a mai világban, ahol annyian szenvednek önismereti és önértékelési problémáktól, nagyon is fontos üzenet.

Penelope
 2007: Belle and the Beast – a Christian romance (avagy: Beauty and the Beast: A Latter-Day Tale)
Ahogy mostanában mindenből, természetesen a Szépség és a szörnyetegből is szükség volt modernizált „keresztény” verzióra (nyilván mert az, hogy egy nő áldozatot vállal a családjáért, megtanul felnőttként viselkedni, és empátiája erejével segít feldolgozni valaki traumáját önmagában nem elég keresztényi – vagy mi). Mindenekelőtt megtudjuk, hogy Belle szerette Istent és a családját. Apját az a szerencsétlenség éri, hogy valamit összetör a gonosz-gonosz Eric házában. Eric kirúgással fenyegeti, de mivel kibírhatatlan, épp felmondott a titkárnője, és meg lehet békíteni, ha Belle ledolgozza nála az okozott kárt. Ericről mindenki tudja, hogy gonosz, mind a gyülekezetben, mind a városban – nem tiszteli sem Istent, sem a Bibliát (ami leginkább abból derül ki, hogy amikor véletlenül a kezébe kerül otthon, a saját házában, ahol tart belőle, bedobja a jacuzziba), ráadásul iszákos (bár sose látjuk inni). Idővel kiderül, hogy a korábban mélyen vallásos Eric akkor haragudott meg Istenre, amikor a felesége autóbalesetben meghalt. Belle segít neki túllendülni ezen a dühén, miközben lassan románc szövődik köztük. Remek. (Nem. Ne nézze meg senki, aki jót akar magának!)
2009: Beauty and the Beast (ausztrál kalandfilm)
A szörnyetegség oka ebben az udvari intrikával átszőtt kalandfilmben visszaterelődik a királyfiról a szülőkhöz: a gonosz boszorkány el akarta csábítani a királyt, ám az elutasította, és mást vett feleségül. Amikor a királyné belehalt a szülésbe, bosszúból elcsúfította a kis trónörököst, akit a szolgák elrejtettek a király elől: azt hazudták, halva született. A gyermeket egy cseléd nevelgette titokban az erdő mélyén – a vagány Belle pedig akkor bukkant rá, amikor egy igazi szörnyeteg csócsálni kezdte a helyi lakosságot, ő meg emiatt elkeveredett az erdőben.
Ugyan a díszletet és a speciális effektusokat mintha a Xena és a Hercules alkotóitól vették volna a készítők leértékelve, nem olyan rossz ez a film, mint amilyennek elsőre látszik. A történet sok helyen igazán ötletes, és Belle tényleg belevaló csaj. A cselekmény fordulatos, de a sok trancsírjelenet miatt jár a piros lap szükségtelen durvaságért. Emellett ez az egyetlen olyan általam talált verzió, ahol a szörnyeteg tényleg nagyon csúf. Ez egyrészről üdítő, mert 21. századi szemmel egy filmben nem annyira hat meg, ha kissé állatfeje van valakinek, másrészről viszont a szörnyeteg alapállapoton attól borzalmas, hogy se nem ember, se nem állat, és ez valójában még ma is önmagában hátborzongató.
Noha ez alapján a film jó is lehetne, bizonyos dolgok kifejezetten hiányoztak belőle, úgymint

  • a rendező
  • a dramaturg
  • a vágó
  • a jó színészek
  • a megfelelő számú statiszta

Ugyanakkor ennek ellenére is kifejezetten nézhetőnek tartom, vállalkozó szelleműeknek ajánlom megtekintésre.
2011: Beastly (Csúf szerelem. Könyv: 2007: A Szörnyszívű)
A kőgazdag apja által elhanyagolt, ezért nagypofájú és érzéketlen, gimnazista Kyle magára haragít egy tündért, aki „csúnyává” változtatja. (Kihullik a haja, a bőrére tetoválások és piercingek kerülnek, miközben ugyanolyan jóképű és edzett marad, mint eredetileg volt – szerintem vannak emberek, akik nagy pénzeket fizetnének, hogy így nézzenek ki.) Egy éve lenne megtörni az átkot, ha képes lenne valakit megszeretni, és szerelmére viszonzást lelni, de inkább elbujdokol, és innentől magányosan éldegél apja egyik New York-i házában „Hunter” néven, csak néha jár ki, hogy egyáltalán nem bizarr szokása szerint kövesse osztálytársát, a csinos Lindy-t. A lány apja egy este bűncselekménybe keveredik, Hunter menti meg, a lánynak pedig egy időre el kell bújnia a rosszfiúk elől – nyilván a szörny kastélyában. Mivel sok időt töltenek együtt, és a lány alapból is tetszett neki, Hunter megtanulja, hogyan kell odafigyelni egy másik emberi lényre, és ezzel visszanyeri önnön emberségét is.
2012: Die Schöne und das Biest (A szépség és a szörnyeteg)
A német mesefilm a sokévi átlagot követi, szép díszlettel és kosztümökkel, mondhatni hagyományos kivitelezésben. A legérdekesebb része, hogy megindokolja, miért olyan felkavaró a Szörnyeteg számára, hogy leszakítottak egyet a rózsái közül: a rózsák jelölik, mennyi ideje van hátra az átok beteljesedéséig, és így ennyivel megrövidítették az idejét. Saját kastélyában szinte állatként él szolgáival, ezért elég lassan találja meg a közös hangot a szépséges Elsával, és a komikusnak szánt jelenetek, ahol pl. nyers hússal próbálja elnyerni a jóindulatát, inkább kínos érzést és intenzív szekunder szégyent ébresztenek.
2012-2016: Beauty and the Beast (A szépség és a szörnyeteg)
2012-ben újabb fantasztikus elemekkel tűzdelt bűnügyi / akciósorozat indult, részben az 1987-es sorozat nyomán. A főhős itt Catherine Chandler, ám Linda Hamiltonnal ellentétben Kristin Kreuk rendőrnyomozó, Vincent pedig egy titkos katonai projekt eredménye, így hősszerelmesünk a kormány ügynökei elől bujkál társaival egyetemeben – ebből a szempontból engem jobban emlékeztet a koncepció a Sötét angyalra, mint a Villeneuve, Beaumont vagy Lang meséjére.
2014: La belle et la bête (A Szépség és a Szörnyeteg)
A Vincent Cassel főszereplésével készült változat igazi kuriózum, amennyiben nagyot csavar a szörny eredettörténetén, és ezzel a cselekmény majdani kimenetelén is. A kastély ura itt is saját jogon lett szörnyeteg, amiért tabut tört. A tabu pedig a következő volt: felesége (mert volt neki felesége) többször és határozottan megkérte, hogy ne vadásszon az arany sutára, ő pedig ezt meg is ígérte. Ellenállni persze nem tudott a kísértésnek, hiszen az volt a legizgalmasabb vad az erdőben. Amikor végül elejtette az állatot, két dolog derült ki: 1. az arany suta a tulajdon felesége; 2. a felesége nimfa, az erdő istenének leánya. Talán nem meglepő, hogy az erdő istene, aki már leánya férjválasztásától sem volt elragadtatva, egy csöppet bepöccent, amikor a lányát meggyilkolta tulajdon férje, így szörnyű átokkal sújtotta a herceget.[1] A történet innentől a jól ismert medrek egyikében csordogál tovább. Egy darabig. Végül az átok megtöréséhez nemcsak Belle odaadására és kitartására, hanem a férfiak hősiességére is szükség lesz – ami talán afelé mutat, hogy a történetben érdemes lenne valamilyen egyensúlyt teremteni a férfi és a nő között.


[1] Ez a sztori nem ismerős valakinek valamelyik mitológiából? Próbáltam rákeresni, de nyomát se leltem, akinek van ötlete, jelezze!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése