2020. március 15., vasárnap

A Szépség és a szörnyeteg mint női felnövéstörténet (4)


4. 1991: Disney, avagy a családon belüli erőszak allegóriája?
A Disney rengeteg változtatást hajtott végre a történeten. Ugyan megmaradt a francia kisvárosi környezet, a gazdag kereskedőcsaládból lenézett és megtűrt értelmiségit csinált, miközben eltávolította Belle minden valaha volt testvérét – így az otthoni nem-önálló-felnőtt státusz szerepét átvette az érzelmi és intellektuális kielégületlenség, ami azért valahol fura egy tündérmesében. Eközben a Belle-nek otthont adó falu lakossága (majdani vasvillás csőcseléke) is nagyobb szerepet kapott. Azt, hogy a palotában minden kívánság teljesül, noha nincs ott senki emberi lény, a tárgyak megelevenítésével oldották meg (ami belegondolva épp csak egy kicsivel kevésbé hátborzongató, mint Cocteau megoldása), illetve eltűnt az álomherceg, helyette visszatért a (szintén) Cocteau-tól ismerős erőszakos emberi udvarló. A rózsa is új funkciót kapott: a szülő–gyermek kapcsolat szimbólumából az átok beteljesedéséig visszaszámláló figyelmeztető jellé változott.
Ami azonban a legfontosabb: a Disney átvette azt az elemet, hogy a herceg saját jogán átkozott, és a korábbi szívtelenséget megtoldotta azzal, hogy a büntetést kegyetlenségéért szenvedi el. Valójában ezt fejti ki az egész film, amennyiben Belle az átkot nem egyszerűen azzal töri meg, hogy igent mond a Szörnyetegnek, hanem hogy meglágyítja a szívét. Ez teszi sokak számára annyira megkapóvá ezt a verziót: hogy maga az átok, illetve az átoktöréshez elvégzendő feladat is más, mint a korábbi változatokban: a cél nem egyszerűen a házasság, hanem hogy a Szörnyeteg megtanuljon szeretni, empatikus lenni, s viszontszeressék. Belle őszinteségével, kedvességével, türelmével, és általában empátiájával ezt el is éri (végül a Szörnyeteg empátiájának köszönhetően tudja elengedni Belle-t, amikor Maurice-nak szüksége lesz a lányra, nem egyszerűen azért, mert „szereti”).
Ugyanakkor ez az a történetszál, ami miatt viszont sokakban felmerülhetett, hogy a Belle által érzett szerelem a Stockholm-szindróma eredménye. A Wikipédia szerint „a Stockholm-szindróma olyankor léphet fel, amikor a sok bántalmazás mellett a rab figyelmet, néha előforduló felületes kedvességet tapasztal a rabtartója részéről, ugyanakkor teljesen ki van szolgáltatva neki”. A filmbeli helyzetekre ez csak részben igaz. Belle-nek valóban meg van tiltva, hogy távozzon a palotából, és a fogvatartója egy rettenetesen ijesztő lény. Azonban Belle még az első este saját döntéséből elhagyja a palotát, ami miatt semmilyen megtorlásban nem lesz része. Sőt, a fogvatartója megmenti az életét a rátámadó farkasoktól, ő pedig önként tér vissza a palotába a Szörnyeteggel – hogy viszonozza a szívességet. Ugyan a továbbiakban nem kísérli meg újra elhagyni a palotát, ez már nem egyszerű kényszer, hanem korábban megkötött alku tiszteletben tartása. Ezek után nem tudom azt hinni, hogy Belle legmélyebb élménye az lenne a Szörnyeteggel kapcsolatban, hogy „teljesen ki van szolgáltatva neki”. Mindemellett pedig a Szörnyeteg iránta tanúsított figyelme és kedvessége sem felületes vagy néha előforduló. A Szörnyeteg igenis tudatosan igyekszik „viselkedni”, minden álszentség nélkül.
A történetben a nő az empátia erejével meggyógyítja a férfi eltorzult szívét. Az empátia valóban képes gyógyítani, és valóban sok olyan helyzet adódik az életben, amelyen segít átlendülni. De nem minden helyzeten, ahogy semmilyen helyzetre sincs általános gyógyír vagy jó tanács. Ezért is érzem meredek következtetésnek, hogy egyesek szerint A szépség és a szörnyeteg normalizálja a párkapcsolaton belüli bántalmazást, és az asszonyra hárítja a felelősséget, ha nem képes megváltoztatni, megváltani a férfit. Nekik annyit tudok mondani: nem szabad megfeledkezni arról, hogy A szépség és a szörnyeteg mese. Csodaszép és reményt adó, de alapvetően mégiscsak mese. Ha valakit bántalmaz a párja, az kérjen segítséget! Az együttéléshez szükséges az empátia, mindent azonban nem old meg. Nem árthat, ha van kéznél egy jó pszichológus, vagy éppen párterapeuta, súlyos esetben rendőr. Ezek hiányát azonban A szépség és a szörnyeteg történetére fogni számomra olyan, mint a mikrohullámú sütő gyártóját hibáztatni, amiért nincs ráírva az eszközre, hogy élő állat szárítására nem alkalmas.
A történetre visszatérve: még egy újítás, hogy a Szörnyeteg nem adott időszakra engedi el Belle-t, hanem teljesen és véglegesen. Ez jelöli azt, hogy Belle sikerrel gyógyította meg a Szörnyeteg lelkét, aki már tudja, hogy a szeretetkapcsolat lényege nem az együttlét, hanem a másikkal való törődés. Ennek megfelelően, a korábbi történetváltozatokkal ellentétben nem is jelölnek ki határidőt a lány visszatéréséig. Helyette maga az átok kapott határidőt, a mese történetében most először: meg kell törni a herceg huszonegyedik születésnapjáig.[1]
A sok változtatás mellett a korábbiakhoz képest máshogy kerül kifejezésre, kicsit háttérbe is szorul az eredetileg központi téma: a női önállósodás. Nem tűnik el, hiszen Belle a történet végén itt is visszatér a Szörnyeteghez, bár nem kötelességtudatból, vagy hogy új életet kezdjen vele, hanem egy nagyon is konkrét céllal: hogy figyelmeztesse, és ha tudja, megmentse az életét ténylegesen fenyegető veszélytől. Ez nagy bátorság a részéről, és elődeihez hasonlóan ő is a visszatéréssel választja a felnőtt életet, bár egészen máshogy, mint a 18. századi történet hősnője. Azt teszi, amit az adott pillanatban helyesnek lát, ez pedig nagyon is felnőtt döntés. Ez a szál odáig nyúlik vissza, amikor Belle egyszerűen csak családtagjai akarata ellenére tér vissza, és itt csúcsosodik ki, amikor az őt magát is fenyegető, fizikai veszély ellenére teszi ugyanezt. Magának a döntésnek a súlyát azonban (sajnos) háttérbe szorítja az érzelmileg fűtött, életveszélyes helyzet.



[1] Ezen elem viszont együtt jár egy nehezen magyarázható aprósággal. Ha a rózsa a herceg huszonegyedik születésnapján hullajtja el utolsó szirmát, feltételezhetjük, hogy az idő következetesen telik a kastély lakói számára. Lumiere viszont egy ponton azt mondja, „tíz éve mar a rozsda”. Ezek szerint a herceg mindössze tizenegy éves lett volna, amikor ezzel a borzalmas átokkal sújtották? Tizenegy éves gyereket az ember legfeljebb szobafogságra ítél – nem várfogságra állatalakban!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése