7. Összefoglalás: a történet fő motívumainak fejlődése a kezdetektől 2017-ig
1. Előképek
a. Ámor
és Psziché: A lány akarata ellenére
kerül férje házába, de megszereti, és később próbát kell kiállnia, hogy újra együtt lehessen vele
b. Sir
Gawain és Lady Ragnell: Itt a férfi az, aki házasságba kényszerül egy elátkozott
hölggyel, az átkot pedig a
nagyvonalúságával töri meg (amennyiben mikor választania kell, a nő nappal
vagy éjszaka legyen szép, a választás lehetőségét átengedi az asszonynak).
c. 1550:
Giovanni Francesco Straparola: A disznókirály (Il re porco): A disznóként
született királyfinak háromszor kell
nősülnie, hogy megtörjön az átok. Az első két ara elutasítja, a harmadik
viszont szörnyként is elfogadja.
2. 1740: Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve: La Belle et la Bête. Nem kell félni a házasságtól, fel kell vállalni a felnőttéválással járó kötelességeket és szabadságot. A rózsa a szülő–gyermek kapcsolat jelképe.3. 1756: Jeanne-Marie Leprince de Beaumont verziója. Az erények fontosságát hangsúlyozza. Új elem: a nővérek azért tartóztatják Szépséget, hogy a Szörnyeteg dühében felfalja, ha késve ér vissza a palotába.
4. 1858: Szergej Akszakov: A bíborszínű virág. Új elem: a torz külső is takarhat kiváló jellemet; a nővérek azért tartóztatják Szépséget, hogy a Szörnyeteg meghaljon, mire a lány visszatér hozzá.
5. 1889: Andrew Lang: Beauty and the Beast (in: The Blue Fairy Book). Az orosz verzióhoz hasonlóan azt emeli ki, hogy az első benyomásnál és a látszatnál fontosabb, ami mögötte rejlik.
6. 1946: La belle et la bête (A szép és a szörnyeteg; Cocteau). Eleven kastély; a szörny a szülei büntetéseként lett szörny; új elem az emberi udvarló.
7. 1962: Beauty and the Beast (A szépség és a szörnyeteg; United Artists). A szörnyeteget itt is az apja büntetéseként sújtja átok; új elem a szörnyet elpusztítani akaró, feldühödött csőcselék.
8. 1976: Beauty and the Beast (A szépség és a szörnyeteg; Hallmark). A Szörnyeteg a büntetést saját jogán szenvedi el, könnyen kijön a béketűrésből.
9. 1987: Beauty and the Beast (Szépség és a szörny; Cannon Movie Tales). Megfelel Lang átiratának.
10. 1987-1990: Beauty and the Beast (A szépség és a szörny; bűnügyi sorozat).
11. 1991: Beauty and the Beast (A szépség és a szörnyeteg; Disney-rajzfilm). A Szörnyeteget önnön kegyetlensége miatt átkozták meg; az átok feloldása határidős; az átoktörés módja nem külső feltétel (házasság), hanem belső (érzelmi változás), méghozzá mindkét fél részéről; az empátia képes a megtört szívet is begyógyítani. A rózsa funkciója megváltozik.
12. 1997: The beautician and the Beast (A szépész és a szörnyeteg). A férfiban végbemenő belső változás hozza el a pozitív végkifejletet.
13. 2006: Penelope (Édes kis malackám). Az átoktörés itt is belső feltételhez kötött (elfogadás), ezáltal önismereti munka eredménye lesz.
14. 2007: Beauty and the Beast: A Latter-Day Tale
15. 2009: Beauty and the Beast (ausztrál kalandfilm)
16. 2011: Beastly (Csúf szerelem. Könyv: 2007: A Szörnyszívű)
17. 2012: Die Schöne und das Biest (A szépség és a szörnyeteg)
18. 2012-2016: Beauty and the Beast (A szépség és a szörnyeteg). Fantasztikus sorozat, részben az 1987-es sorozat nyomán.
19. 2014: La belle et la bête (A Szépség és a Szörnyeteg). A Szörnyeteget tabutörés miatt sújtja az átok, a lány segít neki megbékélni bűnével és megszabadulni.
20. 2017: Beauty and the Beast (A szépség és a szörnyeteg; Disney, élőszereplős). Az 1991-es változat témakörei mellett visszakerül a rózsa mint a szülő–gyermek kapcsolat jelképe, valamint bekerül a felnőtt élethez szükséges felelősségvállalás és a kölcsönösség, az egymást támogatva végzett érzelmi munka.
Tartalom
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése